گلدانها مملو از گلهای معطر، همراه با یک جوانه یا به تنهایی، مانند مجسمهها، عناصر ضروری طراحی مبلمان هستند. در فضای نشیمن مانند کمترین فضاها، گلدان های طراحی شده در تمام شکل ها و خطوط خود با ظرافت، ادغام عملکرد و سبک مزین شده و ایده آل برای تزئین خانه، اداره، فضاهای عمومی و فضای باز است. گلدانها تاریخچه بسیار باستانی دارند و به لطف دامنه خاصی که دارند، از آن زمان تاکنون با طیف گستردهای از اشکال و کاربردها شناخته شدهاند، که تلاش برای بیرون آوردن آن مانند کشف جعبه پاندورا است! گلدان به طور کلی یک ظرف باز است که خود را به عنوان دکوراسیون خانه، به شکل جا گل، ظرف، مجسمه، یا به طور کلی به عنوان یک مبلمان پیچیده برای همه فضاها استفاده می کند. حتی در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری به عنوان میز یا لوازم جانبی غذا، به شکل کوزه، ظرف، پارچ، کاسه یا ظروف از انواع مختلف. تا زمان تسلط بر صحنه در محوطه بیرونی به عنوان ظرفی برای گل و گیاه، به عنوان گلدان یا انباری برای فضای باز، در باغ و همچنین در تراس و بالکن.
گلدان: ظروف با طراحی و تخیل بالا
گلدانها بهعنوان ظرفی برای مواد مایع و نامنسجم، باید حتماً از مواد مقاوم و کمی نفوذپذیر مانند شیشه یا سرامیک ساخته شوند. گلدان های سفالی از زمان های قدیم بیشترین استفاده را داشته اند، عمدتاً به این دلیل که خاک رس خام به راحتی با دست یا تراش قالب گیری می شود و به دلیل مقاومت آن پس از پخته شدن. با گذشت زمان، در کنار شکلهای خلاقانه، گلدانها دارای کاربرد وسیعی از مواد بودهاند که این امکان را به شما میدهد تا علاوه بر گلدان چینی یا سرامیکی کلاسیک، گلدانهایی از فلز را نیز در مواد غالباً گرانبها پیدا کنید، همانطور که در مورد طلا و نقره صادق است. گلدان؛ یا گلدان های سنگی یا مرمری؛ هنوز، در بیشتر زمانهای اخیر، گلدانهای پلاستیکی یا گونیهایی از مواد پلیمری که محلولهای مدرن و همهکارهای را برای گیاهان فراهم میکنند، به شکل گلدانهای جیبی یا گلدانهای نرم برای تزئین خیابانها. بسته به قوام مواد، گلدان های مات یا شفافی وجود دارد که می توان آنها را از داخل روشن کرد و به گلدان های سبک شکل داد. اینها گلدان هایی با نور یکپارچه هستند که با استفاده از چراغ های LED می توانند فضاهای جادویی جدیدی را ایجاد کنند. گلدان های پارچه ای، چرمی یا چوبی وجود دارند که می توانند به عنوان اقلام زینتی خالص یا پوشش ظروف دیگر استفاده شوند. در حوزه مبلمان فضای باز و خیابان، یک تولید صنعتی بزرگتر شاهد رواج گلدان های سیمانی یا گلدان های سنگی، مواد سنگین و شکننده با طعم وحشیانه، یا جعبه های چوبی سبک تر و گلدان های فلزی، معمولاً با صندلی و نیمکت بوده است. . امروزه خلاقیت طراحی معاصر، گلدان سنتی را به یک عنصر تزئینی و مبلی با اشکال، مواد و کاربردهای بی شمار تبدیل کرده است.
گلدان: یک شی کاربردی با شکل غیرقابل انکار و چند منظوره از زمان های قدیم
شکل گلدان ها و مواد به عنوان ظروفی که وظیفه اصلی آنها شامل، حمل یا نگهداری ساده مواد مایع و دانه ای است، در طول تاریخ به طور اجتناب ناپذیری به عادات مردمی که از آنها استفاده می کردند - چه ساکن و چه کوچ نشین - و به مواد موجود وابسته بوده است. در محلی که در آن ساخته شده اند. در شکل اصلی و سنتی خود، گلدان به طور کلی دارای یک پا است، یک کف صاف که به عنوان پایه ای برای نگه داشتن گلدان به طور مستقیم کار می کند، یک بدن یا شکم، حفره ای است که در آن اشیا نگهداری می شوند، از یک فرورفتگی به نام شانه که به آن منتهی می شود. باریک شدن گردن که می تواند کم و بیش طولانی باشد و بزرگ شدن دیگری در سطح لبه بالایی که لبه یا لب نامیده می شود. تناسب بین این اجزاء و همچنین مواد و تزئینات احتمالی معمولاً امکان تعیین منشاء و استفاده از گلدان را فراهم می کند. در مورد کوزه ها و آمفوراها نیز دسته هایی (به ترتیب یک یا دو) مناسب برای جابجایی، یا دهانه هایی برای ریختن مایعات وجود دارد. آمفورها برای مقاصد حمل و نقل، اجداد بشکهها، دارای شکم و پای مخروطیتر در قسمت پایینی هستند، بنابراین در واحدهای بیشتری فرو میروند و در حین حمل بار در کشتی، آنها را پایدارتر میکنند. آمفورها (از یونانی ἀμφορεύς به معنای نگه داشتن از دو طرف) عمدتاً از سفالین برای حمل مواد غذایی مایع یا نیمه مایع مانند شراب، روغن، ماهی، عسل، انواع کنسروها و غیره ساخته می شدند. آنها به طور مساوی بین جمعیت هایی مانند فنیقی ها، یونانی ها، اتروسک ها، مردمی از Magna Graecia و رومی ها مبادله شدند. آمفورها همچنین میتوانند با یک درب برای اهداف حفاظتی و حمل و نقل، با درب سفالی یا مهر و موم روی لبه عرضه شوند. در چندین سنت محلی میتوان اقلام زیادی با شکلها و عملکردهای مشابه، با اشکال و نامهای مختلف پیدا کرد، بهعنوان مثال در سنت محلی ایتالیایی موارد متفاوتی وجود دارد.
گلدان به عنوان سند تاریخی و هنری تمدن ها و مکان ها
از طریق تجارت کالا و محصولات غذایی، گلدان های سرامیکی و به ویژه آمفورها تجهیز می شود مبنایی که بر اساس آن تاریخ تولید مواد خام در یک مکان خاص همراه با مبادلات مردم محلی با سرزمین های همجوار یا دور انجام می شود. در گذشته، مواد مورد استفاده در ساخت گلدان ها عمدتاً سفالی، چینی و آلاباستر بود. اینها جزو سنگین ترین ها هستند و عمدتاً توسط افراد کم تحرک استفاده می شدند. مردم عشایر فلز و چرم را ترجیح می دادند که سبک تر بود و حمل آن توسط شخص آسان بود. به دلیل ویژگی ذاتی بودن ظرفی برای اندازه گیری فضای اشغال شده توسط یک بدن، در گذشته گلدان ها نیز مانند زمان یونان باستان به عنوان واحد اندازه گیری حجم استفاده می شدند. اما آنها همچنین به عنوان واحد اندازه گیری وزن و ظرفیت توسط بازرگانان ایتالیایی و به ویژه ونیزی ها استفاده می شدند، با اصطلاحاتی که امروزه هنوز در سیستم های مختلف اندازه گیری (اونس، پینت، گالن) و استفاده روزانه در آشپزی یافت می شود. دامنه (قاشق، قاشق چایخوری، فنجان، لیوان و غیره). ساخت و تزیین گلدان ها نیز نوعی هنر است که منشأ آن قرن ها قبل از میلاد مسیح، در یونان باستان، یا از قرن هفتم پس از میلاد در چین امپراتوری بوده است. در نهایت، مهم است که استفاده در زمان های قدیم از گلدان های تدفین یا کوزه های تشییع جنازه را فراموش نکنیم، جعبه هایی که هنوز هم امروزه برای نگهداری خاکستر فرد متوفی پس از سوزاندن، به عنوان جایگزینی برای دفن جسد استفاده می شود. همچنین گلدانهای مقدس - که معمولاً از فلز یا نقره ساخته میشوند - تا به امروز بهعنوان یک آیتم عبادی که در آیین لاتین حاوی آب برای وضو گرفتن مقدس بود، باقی مانده است.
ظروف در جهیزیه و مجموعه های سرامیک، چینی و شیشه ای
اصطلاح "ظروف سفالی" به طور کلی شامل انواع مختلفی از گلدان ها و ظروف است، به ویژه از شیشه، کریستال، چینی، سرامیک، سفالین، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره یا دارای ارزش تاریخی بالا. این اصطلاح به ظروفی برای آشپزخانه اطلاق می شود که از میان آنها گلدان، آمفورا، بطری، لیوان، بشقاب، سینی، فنجان و غیره و حتی ظروف تزئینی است. بین قرن پانزدهم و هفدهم، تولید سرامیک ایتالیایی شامل پارچ ها و جهیزیه های ساخته شده از ظروف چند رنگی بود (معروف کارخانه های Faenza یا Capodimonte). در مورد تولید شیشه، قطعات کار شیشهکاری تالاب، گلدانهای شیشهای معروف مورانو، هنوز جاودانه هستند. در نهایت، در میان زیورآلاتی که بسیاری از کاخهای ثروتمندترین خانوادههای اروپایی را زینت داده است، نمیتوان به مجموعههای گلدانهای چینی اشاره کرد، غنائم محض سفرهای رو به افزایش محبوبیت به سمت شرق دور در امتداد جاده ابریشم. این گلدان ها معمولاً یک اتاق کامل با ملیله های ابریشمی بود که این چینی های گرانبها را در فضاهای عجیب و غریب قاب می کرد.
رنگ ها، مواد، سطوح و اشکال. تمام راه هایی که یک گلدان طراحی می تواند محیط را متحول و تزئین کند
همانطور که توضیح داده شد، از زمان های قدیم گلدان ها را پر می کردند، حمل می کردند، برای چیدن سفره و به ویژه برای تزیین استفاده می کردند. امروزه گرایش اخیر روز به روز در حال افزایش است و وجود گلدان در جلیقه مکمل مبلمان به یکی از الزامات طراحی معاصر داخلی تبدیل شده است که بیش از پیش به تمام جزئیات فضاهای خانگی و قراردادی توجه می کند و فضای داخلی را با هم ادغام می کند. اثاثیه و اهداف تزئینی به یک مفهوم ارگانیک. امروزه گلدانها میتوانند به تنهایی یا با ترکیب در تاسیسات کوچک، مناظر سبز کم و بیش متراکم و یا حتی با استفاده از سیستمها و کورههای خاص، دیوارهای سبز عمودی کامل ایجاد کنند تا فضاهای داخلی را در تداوم با فضای باز غنیتر کنند. گلدان های طراحی شده صرفاً نگهدارنده گل یا گیاه نیستند، بلکه باید به عنوان عناصر کامل مبلمان در نظر گرفته شوند. تولید آنها بیش از پیش نتیجه پروژه یک طراح است که در مواد، شکل، سطح، رنگ و شفافیت و تنوع بخشیدن به همه این جنبه ها تحقیق می کند. در کنار گلدان های ایستاده کلاسیک که می توانند روی زمین و همچنین روی کابینت ها یا قفسه ها قرار گیرند، گلدان های دیواری یا گلدان های آویز به طور فزاینده ای به ویژه در فضاهای کوچک جایگاه ویژه ای پیدا می کنند و می توان آنها را به تنهایی یا در ترکیبی قرار داد تا دور را تداعی کند. فرهنگ ها هر چه بیشتر شکلهای غیرمعمول و رنگهای غیرقابل پیشبینی جان تازهای به گلدانهای شیشهای و سرامیکی میبخشند، گلدانهایی که فقط برای مواد و گاه تکنیکهای باستانی مشخصهشان «کلاسیک» هستند. آنها برای تعالی پتانسیل ادراکی خود بسیار نوآور هستند، مانند رنگارنگی تصویری ذاتی تزئینات بی شمار گلدان های سرامیکی، به ویژه در ترکیب های چند واحدی، یا موزاییک های شیشه ای گلدان های تیفانی، یا سیال بودن، درخشش و تجدید نظر جدید. بافت پر جنب و جوش از گلدان های شیشه ای دمیده.
نه گلدان های صرف، بلکه قطعات هنری خالص
درست مانند مجسمهها، گلدانهای مرمری که تا آستانه هزاره سوم از ویژگیهای دستسازشان بوده و از یک بلوک صخرهای لطیف مانند مرمر کارارا شروع میشود، امروزه به طور فزایندهای نتیجه هندسههای کامپیوتری هستند که بهوسیله پیشرفتهترین محصولات به محصولات نهایی تبدیل شدهاند. ماشین های کنترل عددی از این رو اینها
اشیایی هستند که می توانند بدون از دست دادن طعم ظریف قطعه ای منحصر به فرد تکرار شوند، همچنین منحصر به فرد در اشکال نوآورانه خود که از ادغام خطوط مدرن و کلاسیک پدید آمده اند، در تداوم آن ماده جاودانه مملو از حافظه که سنگ است. گلدان های پلاستیکی سبک و خوش دست، موجود در اشکال و رنگ های مختلف، با تطبیق پذیری زیاد با محیط های داخلی و خارجی سازگار می شوند. آنها را می توان به راحتی برای رفع نیازهای مبلمان جدید یا حتی نیازهای عملکردی محض جابجا کرد، مانند گلدان های گل که برای گیاهان خاص نیاز به قرار گرفتن در معرض آفتاب خاص دارند. گلدانها با اشکالی که از اشیای رایج استفاده میکنند، انسانسازی، زئومورفیک، فیتومورفیک یا حتی الهام گرفته از آثار هنری مشهور، مجسمهها، نقاشیها، اگر نگوییم خود خلاقیتهای هنری، به عاریت گرفته شدهاند، از تزئینات ساده خانه به اشیایی کامل تبدیل میشوند. تمایل دارند، برای اینکه نماد طراحی هستند یا به دلیل اینکه به یک "نسخه محدود" تعلق دارند. نمونه ای از یک گلدان نمادین، گلدان معروف آلتو است که توسط آلوار آلتو و همسرش آینو طراحی شده است که از دریاچه های فنلاند خود الهام گرفته اند، به مناسبت مسابقه ای که توسط کارخانه شیشه کاری Karhula-littala در سال 1936 برای نمایشگاه بین المللی راه اندازی شد. در پاریس.
از گلدان خانه گرفته تا گلدان گل. از فضای باز خود با باغ یا بدون باغ لذت ببرید
گل ها و گیاهان می توانند احساسات واقعی را تحریک کنند. معماری و طراحی حوزهها و راهحلها را برای تجهیز باغها یا تراسهای بیرونی چند برابر کرده است، و در طرف دیگر شیشهها، باغهای زمستانی یا دیوارهای سبز - که به ناچار جنگل عمودی Boeri را به یاد میآوریم - اجازه میدهد که سبز و نور همزمان وارد فضای داخلی شما شوند. در واقع، گلدانهای فضای باز و گلدانهای گل همچنان قابل تعویض هستند، به عنوان جایگزینی برای باغ، تا از یک نقطه سبز در داخل خانه یا بالکن خود استفاده کنید. از طرف دیگر، گلدانهای مخصوص گلها و گیاهان زینتی، شکلهای مخروطی برونخورده معمولی یا شکلهای متوازی الاضلاع مستطیلی است که روی پایه سوراخ شده و به گونهای ساخته شدهاند که با خاک سطحی پر شده و با ظرف گلدانی یا گلدانی ترکیب شوند. گلدانها و لوازم جانبی گیاهان که از حوزه باغبانی و فضای باز سرچشمه میگیرند یا به مبلمان خیابانی میرسند، شامل گلدانهای گل، گلدانهای آویز، گلدانهای بلند، گلدانهای گلدان، گلدانهای جعبه مانند، گلدانهای بالکن و حتی گونیهای سبک و دستی مدرن برای گیاهان در ژئوتکستایل هستند. که پارچه قابل بازیافت باعث رشد گیاهان و گلها برای تعادل کامل بین زمین، هوا و آب می شود.
... نمایش بیشتر ... نمایش کمتر ... نمایش بیشتر ... نمایش کمتر