آباژورها

بدون شک می توان آباژورها را عنصری اساسی دانست که مشخصه هر نوع لامپی است. در واقع کافی است یک آباژور را با یک سوکت لامپ به یک پایه یا یک کابل ترکیب کنید تا راه حل های روشنایی بی پایانی به دست آورید. از لامپ های آویز گرفته تا لامپ های رومیزی، از لامپ های سقفی گرفته تا لامپ های بلندتر و پیچیده تر. مواد، اشکال، رنگ ها و الگوها می توانند آباژور را تا حدی مشخص کنند که به نقطه اتکای یک لامپ تبدیل شوند. یک عنصر مرکزی همچنین به دلیل جذابیت در مبلمان، می تواند با اصالت خود برجسته شود یا یک انطباق آفتاب پرست انعطاف پذیر با سبک های بی نهایت طرح های تبلیغاتی باشد.

طراحی یا سبک کلاسیک؟ نحوه انتخاب آباژور

آباژورها که با هدف عملی پوشاندن و احاطه کردن لامپ برای کاهش روشنایی آن متولد شدند، مدت کوتاهی به عنصری از زیبایی تبدیل شدند. از زمانی که آباژورها بیشتر از سایر اجزای یک لامپ، لامپ ها را مشخص کرده اند. آباژورها به دلیل شغل دوگانه خود در اشکال و مواد متنوعی تولید می شوند. در اصل از پوست، سپس از پارچه، شیشه، فلز ساخته شده است، تا آخرین مورد در پلاستیک و لمینت. هنوز هم امروزه آباژورها یکی از لوازم جانبی نورپردازی اصلی هستند، زیرا صفحه نمایشی هستند که به کنترل انتشار نور، کم و بیش کم نور کردن نور، مشخص کردن ناحیه تحت تابش، پخش یکنواخت نور و به روشی کمتر مستقیم و در نتیجه نرم تر کردن آن اختصاص داده شده است. آباژورهای استوانه‌ای یا مخروطی، با شکل معمولی ترونکونیک، بدون شک رایج‌ترین آنها هستند، اما گنبدهای کلاسیک یا سایه‌های گوش‌دار با اصطلاح «اسکالوپ»، «لباس باستانی» که اغلب حاشیه‌دار هستند، نیز وجود دارند، که بیانگر حرفه زیبایی‌شناختی چشمگیر آن‌ها هستند. اولین دید در کنار کلاسیک‌ترین سایه‌های استوانه‌ای یا مخروطی، در زمان‌های اخیر نیز می‌توان آباژورهای مربعی یا هرمی‌شکل ناقص را پیدا کرد که به بهترین وجه با فضاهای خاص سازگار می‌شوند. به عنوان مثال، آباژورهای مستطیل شکل، حجم را تا حدی به حداقل می‌رسانند که بتوان آن را به راحتی با دیوار شستشو داد. در آباژورهای چین دار که با تا کردن کاغذهای قیمتی کم و بیش تزئین شده به دست می آیند، می توان اشکال سه بعدی پیچیده تری به دست آورد.

تطبیق پذیری نام دوم آباژور است

خلاقیت و تطبیق پذیری در آباژورها و حتی بیشتر در طراحی آباژورها ذاتی است. حتی به تنهایی می توانند به ترکیب بی شماری از گونه شناسی لامپ ها جان ببخشند. در واقع، با ترکیب یک سایه بان به یک لامپ ایستاده یا ساقه ای که تعدادی لامپ در آن ثابت شده است، می توان یک چراغ کف به دست آورد. آباژورها اگر روی پایه قرار بگیرند تبدیل به چراغ رومیزی می شوند، بنابراین هر شی (بطری، گلدان، مجسمه و غیره) را در لامپ تغییر می دهند. به سیم آویزان شده، سایه به یک چراغ آویز یا یک لوستر تبدیل می شود. اگر مستقیماً به سقف ثابت شود به یک چراغ سقفی تبدیل می شود. آباژورها به آباژور مربوط می شوند، لامپ معمولی با آباژورهایی که یا به دیوار ثابت می شوند یا روی تخت شب قرار می گیرند. علاوه بر این، با یک آباژور طراحی و کمی تخیل، می‌توان راه‌حل‌های مبلمانی را شکل داد که می‌توانند با یک سبک دقیق مطابقت داشته باشند یا کاملاً تضاد داشته باشند، مانند زمانی که یک آباژور فوق‌العاده انتخاب می‌کنیم.

آیا قصد دارید فضای داخلی خود را تغییر دهید؟ با آباژور هیچ کاری ساده تر نیست

آباژورهای عرضه شده به همراه لامپ و لوستر مکمل هایی هستند که می توانند فضای خاصی را در هر قسمت از خانه ایجاد کنند. آنها می توانند از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته شوند. صلب و آزاد یا نرم و در نتیجه بر روی قاب های سخت نصب می شود. شفاف یا کاملاً مات به منظور پخش کردن نور یا تیز و برجسته کردن آن از طریق یک پرتو مشخص از نور. بدون نادیده گرفتن پتانسیل معماری که نور می تواند به هر فضایی بیاورد، می توان زیبایی شناسی و شفافیت یک آباژور را به عنوان عناصری که قادر به ایجاد فضا و سبک هستند، در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر در اتاق ناهار خوری، انتخاب روی آباژور شیشه ای یا سرامیکی است که بهتر با بشقاب های چینی و لیوان های کریستالی مطابقت دارد، در قسمت نشیمن، استودیو یا اتاق خواب، آباژورهای پارچه ای گرم یا آباژورهای ساخته شده از کاغذ شفاف، در پایین‌تر و دور از سقف، فضایی آرام و مناسب برای مکالمات و برای لحظات صمیمی خواندن شکل می‌دهد.

آباژور و مواد. گزینه های بی شماری برای مبله کردن هر فضایی

امروزه برای طراحی آباژورها می توان روی انواع بی حد و حصر مواد مانند پارچه، شیشه، کاغذ، پلاستیک، مشتقات و ترکیبات آنها حساب کرد. آباژورها بر اساس ویژگی‌های خاص – از جمله ضد حریق بودن، قابلیت تمیز کردن و سهولت در تعویض – می‌توانند با تقویت یا کم‌نور کردن منبع نور، در قسمت‌های خاصی قرار بگیرند. در میان امکانات متنوع متریال، آباژورهای پارچه ای به همراه آباژورهای کاغذی، ظریف تر و بیشتر در معرض سایش، سفید شدن، سوراخ شدن و آسیب قرار می گیرند. در عین حال ثابت می‌شود که آباژورهای کاغذی آن‌هایی هستند که به راحتی در سبک دکوراسیون اطراف ادغام می‌شوند و به شما امکان می‌دهند در مجموع با اثاثه یا لوازم داخلی، کاغذ دیواری و نورپردازی، یک مفهوم عالی به دست آورید. با وجود ظرافت بیشتر آنها و توجه بیشتر لازم است، واقعا سخت است که خود را در خانه و همچنین در فضاهای عمومی با زیبایی آباژورهای ساخته شده از پنبه رنگی یا ارگانزای درخشان احاطه نکنید. از آباژورهای گرانبها در ابریشم یا شانتونگ؛ با زیبایی مجسمه‌سازی ساختارها و اشکال نوآورانه مانند آنهایی که با سفت کردن پارچه مصنوعی روی یک قاب فلزی به دست می‌آیند، مانند آباژورهای پلی استر و نایلونی. با خالص بودن الیاف طبیعی مانند کتان، جوت، کنف و سایر الیاف گیاهی؛ تا بافت های خشن تر و مات تر، مانند بافت های آباژورهای ساخته شده با طناب. یکی دیگر از گیاهان همیشه سبز آباژورهای کاغذ برنجی است، ماده ای که برای فانوس های چینی استفاده می شود. به دلیل سبک بودن و تاشو بودن در دو بعدی، راه حل های مبلمان ساده ای را ارائه می دهند، در دسترس هر جیبی، و فضایی صمیمی و آرامش بخش را در هر کجا که نصب شده است، در محیط های قومی تر و همچنین در محیط های مینیمالیستی ایجاد می کنند. همان راه حل های بی نهایت توسط آباژورهای کاغذی در ایجاد آباژورهای طرح بسیار اصلی حتی با اشکال خطی ارائه می شود. بسته به انتخاب، آنها می توانند یک عنصر خاص از دکوراسیون در فضاهای خنثی یا یک پیوستار تقلیدی با کاغذ دیواری، پرده، فرش، اثاثه یا لوازم داخلی پارچه های متنوع باشند. آباژورهای شیشه ای عقیق یا اوپالین که در مبلمان سبک کلاسیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر اینکه در تجارت عتیقه مورد توجه قرار می گیرند. شیشه با افزودن فسفات ها و اکسیدهای خاص در حین ورز دادن، شفاف یا کدر می شود. این شیشه که برای فیلتر کردن نور ایده آل است، توسط شیشه سازان چیره دست در مورانو در قرن شانزدهم اختراع شد و در قرن چهاردهم به ویژه در فرانسه محبوبیت یافت. آباژورها لوازم جانبی با ویژگی های بی پایان هستند، از بافت نرم تر تا سفت تر. بازار تا به امروز بسیاری از آباژورها را شامل طومار پوستی، چرم، چرم مصنوعی ارائه می دهد. ساخته شده از سیلیکون یا در رزین های مختلف؛ آباژورهای سبک در شیشه اکریلیک، پلکسی گلاس یا PVC؛ یا حتی آباژورهای ساخته شده از شیشه دمیده، شیشه مورانو یا کریستال، همچنین رنگی. ساخته شده از نخ ها؛ منشور یا قطره ای شکل همچنین آباژورهایی از جنس سرامیک، فلز حفر شده، آهن فرفورژه یا فیبر کربن وجود دارد. نمونه‌ای از لامپ‌های نایلونی، لامپ نمادین فالکلند، تعلیقی است که توسط برونو موناری برای Danesi در سال 1964 طراحی شد. این لامپ از یک شبکه لوله‌ای شکل الاستیک تشکیل شده است، مانند جوراب شلواری، که شکل آن توسط برخی حلقه‌های فلزی با استفاده از حلقه‌های فلزی ایجاد می‌شود. قطرهای مختلف در داخل لوله با فاصله دقیق از یکدیگر قرار می گیرند. این اثر حتی در سادگی خود منحصر به فرد و اصلی است و لامپ در بین محبوب ترین و قابل تشخیص ترین اشیاء تاریخ طراحی طبقه بندی شده و در موزه MoMA در نیویورک به نمایش گذاشته شده است.

چند نکته برای تمیز کردن آباژور

آباژورها باید به طور منظم تمیز شوند، به خصوص اگر از مواد متخلخل و نفوذپذیر مانند پارچه ساخته شده باشند، موادی که اکثر آباژورها از آن ساخته شده اند. به این ترتیب گرد و غبار و کثیفی جمع نمی شود و آباژورها برای مدت طولانی تری تمیز و مانند نو نگه داشته می شوند. بنابراین می تواند مفید باشد که نکاتی را در مورد نحوه تمیز کردن موثر آنها و از بین بردن لکه ها در مدت زمان کوتاه به اشتراک بگذارید. دقیقاً مانند لباس‌هایی که پارچه‌های آن می‌توانند ویژگی‌های بسیار متفاوتی با یکدیگر داشته باشند، آباژورها نیز نیاز به توجه متفاوتی دارند. به عنوان مثال، برای آباژورهای ساخته شده از پارچه های بسیار ظریف مانند ابریشم و شانتونگ، توصیه می شود آنها را به رختشویی ببرید تا از خراب شدن یا تغییر شکل آنها جلوگیری شود. مواد قابل شستشو مانند پنبه، کتان یا پارچه ابریشمی را می توان با خیال راحت تر در خانه تمیز کرد. پس از برداشتن آباژور از بدنه لامپ یا در صورت عدم امکان، حداقل پس از جدا کردن آن از برق، باید متوجه شد که آباژور از چه ماده ای ساخته شده است. تعمیر و نگهداری هفتگی برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار و در عین حال، ظاهر شدن لکه های آب بر روی بافت بیشترین توصیه را دارد. روش های مختلفی برای حذف گرد و غبار وجود دارد. این کار را می توان یا با برس کلاسیک چسب لباس یا حتی با استفاده از جاروبرقی با قرار دادن ابزار مخصوص دستمال کاغذی انجام داد. دستگاه خشک کن هوا که بر روی هوای سرد تنظیم شده است نیز می تواند به همان اندازه عمل کند، به خصوص برای آباژورهای کوچکتر. در هر دو مورد، گرد و غبار را می توان با مسواک زدن دور دورترین نقاط با یک مسواک یا یک برس نرم پاک کرد. علاوه بر این، آباژورهای نه چندان کثیف در پارچه را می توان با پاشیدن یک فوم فعال مناسب برای کاغذ دیواری و پرده، خشکشویی کرد. فوم باید چند دقیقه فعال شود و پس از آن می توان آن را با یک برس یا پارچه نرم پاک کرد. این روش این مزیت را دارد که سریع بوده و برای پارچه خطرناک نیست، زیرا فوم اثری از خود به جای نمی گذارد. برعکس، زمانی که یک آباژور پارچه ای به طور خاص کثیف است، تمیز کردن آن با یک پارچه میکروفیبر آغشته به محلول آب و نرم کننده کارآمدتر است، همچنین برای حذف الکتریسیته ساکن از سطح مفید است. بنابراین یک آباژور باید ابتدا در داخل، سپس بیرون تمیز شود و به درستی خشک شود. لکه ها و بوی بد و بویژه بوی دود را می توان با استفاده از جوش شیرین رقیق شده با آب روی نواحی مورد نظر و ترک آن به خوبی از بین برد.

... نمایش بیشتر